Category Archives: Artikel

Bagaimana memahami nama-nama dan sifat-sifat Allah

tawassul nama nama allah

Bagaimana memahami nama-nama dan sifat-sifat Allah

Pertama: Nama-nama dan sifat-sifat Allah adalah tauqifiyyah

Hendaklah kita ketahui bahawa nama-nama Allah bukanlah merupakan perkara yang boleh difikir-fikirkan. Sebaliknya ia merupakan perkara yang mesti dibina di atas dalil wahyu iaitu al-Quran dan as-Sunnah.

Dr. Sa’id bin Ali al-Qahtani berkata dalam Syarah al-Asma’ al-Husna: Read more

APAKAH MAKSUD MAYAT DIAZAB SEBAB TANGISAN KELUARGANYA?

menangis di kubur

menangis di kubur

APAKAH MAKSUD MAYAT DIAZAB SEBAB TANGISAN KELUARGANYA?

أَخْبَرَنِي عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي مُلَيْكَةَ قَالَ : ” تُوُفِّيَتِ ابْنَةٌ لِعُثْمَانَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ بِمَكَّةَ ، وَجِئْنَا لِنَشْهَدَهَا وَحَضَرَهَا ابْنُ عُمَرَ وَابْنُ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ ، وَإِنِّي لَجَالِسٌ بَيْنَهُمَا , أَوْ قَالَ : جَلَسْتُ إِلَى أَحَدِهِمَا ، ثُمَّ جَاءَ الْآخَرُ فَجَلَسَ إِلَى جَنْبِي , فَقَالَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عُمَرَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا لِعَمْرِو بْنِ عُثْمَانَ : أَلَا تَنْهَى عَنِ الْبُكَاءِ ، فَإِنّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ , قَالَ : إِنَّ الْمَيِّتَ لَيُعَذَّبُ بِبُكَاءِ أَهْلِهِ عَلَيْهِ ,

‘Abdullah bin ‘Ubaidillah berkata: Anak perempuan Uthman radiallahu telah meninggal dunia di Mekah. Kami hadir menyaksikan jenazah, begitu juga Ibn ‘Umar dan Ibn ‘Abbas radiallahu ‘anhum. Sesungguhnya aku duduk di tengah-tengah antara mereka berdua, atau berhampiran dengan salah seorang mereka. Kemudian datang seseorang lalu duduk di sebelah aku. ‘Abdullah bin ‘Umar berkata kepada ‘Amru bin Uthman: Adakah engkau tidak mahu melarang orang daripada menangis? Sesungguhnya Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: Sesungguhnya mayat akan diazab dengan tangisan ahli keluarganya.

Dalam riwayat yang sama, Ibn ‘Abbas pula berkata:

فَلَمَّا أُصِيبَ عُمَرُ دَخَلَ صُهَيْبٌ يَبْكِي , يَقُولُ : وَا أَخَاهُ وَا صَاحِبَاهُ ، فَقَالَ عُمَرُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ : يَا صُهَيْبُ أَتَبْكِي عَلَيَّ , وَقَدْ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : إِنَّ الْمَيِّتَ يُعَذَّبُ بِبَعْضِ بُكَاءِ أَهْلِهِ عَلَيْهِ ،

Apabila Umar radiallahu ‘anhuma ditikam (yang akhirnya beliau meninggal dunia), Suhaib datang kepadanya dan menangis sambil berkata: Wahai saudara ku, wahai sahabat ku. Lalu ‘Umar radiallahu ‘anhu berkata kepada Suhaib: Wahai Suhaib, adakah engkau menangis kerana aku? Sesungguhnya Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: Sesungguhnya mayat akan diazab dengan sebahagian tangisan ahli keluarganya ke atasnya.

قَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا : فَلَمَّا مَاتَ عُمَرُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ ذَكَرْتُ ذَلِكَ لِعَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا , فَقَالَتْ : رَحِمَ اللَّهُ عُمَرَ ، وَاللَّهِ مَا حَدَّثَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنَّ اللَّهَ لَيُعَذِّبُ الْمُؤْمِنَ بِبُكَاءِ أَهْلِهِ عَلَيْهِ وَلَكِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ , قَالَ : إِنَّ اللَّهَ لَيَزِيدُ الْكَافِرَ عَذَابًا بِبُكَاءِ أَهْلِهِ عَلَيْهِ ، وَقَالَتْ : حَسْبُكُمُ الْقُرْآنُ وَلا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى سورة الأنعام آية 164 , قَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا : عِنْدَ ذَلِكَ , وَاللَّهُ هُوَ أَضْحَكَ , وَأَبْكَى , قَالَ : ابْنُ أَبِي مُلَيْكَةَ وَاللَّهِ مَا قَالَ ابْنُ عُمَرَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا شَيْئًا

Ibn ‘Abbas berkata: Apabila meninggalnya ‘Umar radiallahu ‘anhu, aku menceritakan hal ini kepada ‘Aisyah radiallahu ‘anha, lalu beliau berkata: Semoga Allah merahmati ‘Umar. Demi Allah, tidak pernah Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam berkata bahawa sesungguhnya Allah akan mengazab orang beriman disebabkan tangisan ahli keluarga kepadanya. Sebaliknya apa yang Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam katakan ialah: Sesungguhnya Allah akan menambah azab kepada orang kafir disebabkan tangisan ahli keluarganya kepadanya. ‘Aisyah berkata lagi: Cukuplah untuk kalian al-Quran: Seseorang tidak akan memikul beban orang lain (al-An’a, : 164). Ibn ‘Abbas berkata: Allah yang menyebabkan seseorang ketawa atau menangis. Ibn Abi Mulaikah berkata: Demi Allah, Ibn ‘Umar tidak berkata apa-apa tentang hal itu. [Sahih al-Bukhari, Kitab al-Janaiz, hadis no: 1212]

Dalam hadis di atas menunjukkan bahawa ‘Aisyah tidak bersetuju dengan hadis yang diriwayatkan oleh sahabat lain berkaitan hal ini. Ini kerana pada pandangannya hadis itu bertentangan dengan ayat al-Quran. Bahkan Aisyah menganggap bahawa para sahabat telah tersilap dan terlupa dalam meriwayatkan hadis itu.

عَنْ هِشَامِ بْنِ عُرْوَةَ ، عَنْ أَبِيهِ ، قَالَ : ذُكِرَ عِنْدَ عَائِشَةَ قَوْلُ ابْنِ عُمَرَ : الْمَيِّتُ يُعَذَّبُ بِبُكَاءِ أَهْلِهِ عَلَيْهِ ، فَقَالَتْ : رَحِمَ اللَّهُ أَبَا عَبْدِ الرَّحْمَنِ سَمِعَ شَيْئًا فَلَمْ يَحْفَظْهُ ، إِنَّمَا مَرَّتْ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ جَنَازَةُ يَهُودِيٍّ ، وَهُمْ يَبْكُونَ عَلَيْهِ ، فَقَالَ : ” أَنْتُمْ تَبْكُونَ وَإِنَّهُ لَيُعَذَّبُ

‘Urwah menyebutkan bahawa: Disebutkan kepada ‘Aisyah kata-kata Ibn ‘Umar: Mayat akan diazab disebabkan tangisan ahli keluarga kepadanya. ‘Aisyah pun berkata: Semoga Allah merahmati Abu Abdul Rahman, dia mendengar sesuatu tetapi tidak menghafaznya. Sesungguhnya satu jenazah Yahudi pernah lalu berhampiran Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam, dan orang ramai menangis jenazah itu, lalu baginda berkata: Kalian menangis sedangkan dia diazab. [Sahih Muslim, Kitab al-Janaiz, hadis no: 1552]

Maka timbul persoalan di sini, benarkah sahabat-sahabat yang lain tersilap? Jika ‘Aisyah yang tersilap, bagaimana mahu memahami hadis itu yang secara zahirnya bercanggah dengan al-Quran, bahkan seolah-olah menisbahkan sifat zalim kepada Allah?

Imam al-Qurtubi berkata:

وقال القرطبي إنكار عائشة ذلك وحكمها على الراوي بالتخطئة أو النسيان أو على أنه سمع بعضا ولم يسمع بعضا بعيد لأن الرواة لهذا المعنى من الصحابة كثيرون وهم جازمون فلا وجه للنفي مع إمكان حمله على محمل صحيح

Pengingkaran ‘Aisyah terhadapi hadis ini dan menyatakan bahawa perawinya telah silap atau telah terlupa, atau telah mendengar sebahagian hadis tetapi tidak mendengar sebahagian yang lain merupakan sangat jauh (daripada kebenaran) kerana perawi yang meriwayatkan hadis ini daripada sahabat sangat ramai, dan mereka meriwayatkannya dengan pasti. Maka tiada jalan untuk menafikannya kerana ia berada pada kedudukan hadis sahih.

Al-Hafiz Ibn Hajar membawakan beberapa ulasan ulama untuk memahami hadis ini :

1) Mayat akan diazab apabila meratap itu kebiasaan dan si mati tidak menasihati ahli keluarganya untuk tidak meratap. Ini berdasarkan tajuk bab yang diberikan oleh Imam al-Bukhari sendiri iaitu:

باب قول النبي صلى الله عليه وسلم يعذب الميت ببعض بكاء أهله عليه إذا كان النوح من سنته

Bab hadis-hadis nabi sallallahu ‘alaihi wasallam bahawa mayat akan diazab dengan sebahagian tangisan ahli keluarganya apabila ratapan merupakan daripada kebiasaan.

Kemudian Imam al-Bukhari membawakan firman Allah dalam surah at-Tahrim ayat 6:

(قُوا أَنفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا) [التحريم: 6]

Jagalah diri kalian dan keluarga kalian daripada neraka.

Kemudian Imam al-Bukhari membawakan hadis yang berbunyi:

 كلكم راع ومسؤول عن رعيته

Setiap kalian adalah pemimpin, dan akan dipertanggungjawabkan atas mereka yang dipimpin.

قال بن المبارك إذا كان ينهاهم في حياته ففعلوا شيئا من ذلك بعد وفاته لم يكن عليه شيء

Abdullah bin Mubarak berkata: Jika ketika hidupnya dia sudah melarang ahli keluarganya daripada melakukan hal itu (iaitu meratap) selepas kematiannya, maka tiada azab akan menimpanya.

Maka jelasnya dia berdosa kerana dia mengabaikan didikan kepada ahli keluarganya sedangkan dia tahu menjadi budaya masyarakatnya meratap selepas kematian.

Perlu difahami bahawa bukan semua tangisan membawa kepada azab. Ini kerana yang dilarang ialah meratap, bahkan terdapat riwayat menyatakan bahawa “sebahagian tangisan”. Maka yang dimaksudkan di sini ialah tangisan dalam bentuk ratapan dan bukan semua bentuk tangisan.

2) Apabila si mati mewasiatkan agar dia diratapi. Ini merupakan pendapat ramai ulama seperti Al-Imam Muzani, Ibrahim Al-Harbi, ulama-ulama mazhab Syafie dan Imam an-Nawawi menukilkan bahawa ini pendapat majoriti

3) Ia satu hukuman atas dosa-dosa dia yang lalu, dan ahli keluarganya menangis kerana dosa-dosa tersebut. Ini merupakan pendapat Ibn Hazm.

4) Ia bukan satu hukuman. Azab di sini bermaksud si mayat terasa sedih atau pedih melihat kesedihan ahli keluarganya. Ini kerana bukankah mayat juga mendengar sebagaimana hadis mayat mendengar bunyi tapak kaki ahli keluarga yang pulang. Ini merupakan pendapat Abu Ja’far at-Tabari, Ibn al-Murabith, ‘Iyadh, Ibn Taimiyyah dan sekelompok ulama kemudian.

Bahkan maksud azab yang bukan bermaksud hukuman, sebaliknya kesusahan, kepayahan jelas dalam sebuah hadis Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam.

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، قَالَ : ” السَّفَرُ قِطْعَةٌ مِنَ الْعَذَابِ يَمْنَعُ أَحَدَكُمْ طَعَامَهُ وَشَرَابَهُ وَنَوْمَهُ ، فَإِذَا قَضَى نَهْمَتَهُ فَلْيُعَجِّلْ إِلَى أَهْلِهِ

Abu Hurairah radiallahu ‘anhu meriwayatkan Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: Musafir itu satu potongan daripada azab. Ia menghalang salah seorang daripada kalian daripada makan, minum dan tidur. Apabila telah selesai urusannya, hendaklah dia pulang kepada ahli keluarganya. [Sahih al-Bukhari, Kitab al-Hajj, hadis no: 1684]

Wallahua’lam.

 

Amalan Di Bulan Muharram

muharram

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، – رضى الله عنه – قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم ‏ “‏ أَفْضَلُ الصِّيَامِ بَعْدَ رَمَضَانَ شَهْرُ اللَّهِ الْمُحَرَّمُ وَأَفْضَلُ الصَّلاَةِ بَعْدَ الْفَرِيضَةِ صَلاَةُ اللَّيْلِ ‏”‏ ‏.‏

Daripada Abu Hurairah radiallahu ‘anhu, beliau berkata: Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: Sebaik-baik puasa selepas puasa Ramadhan ialah puasa dalam bulan Allah iaitu bulan Muharram. Sebaik-baik solat selepas solat fardhu ialah solat sunat di waktu malam.

[Sahih Muslim, Kitab al-Siyyam, Bab Fadhl Sawm al-Muharram, hadis no : 1163]

Muharram VS Sya’ban ? Read more

Tips Pergi Haji Lebih Awal Daripada Yang Dijangka

tahunhaji

Hah! Tahun 2081 baru dapat pergi haji? Umur saya sekarang (tahun 2016) sudah 30 tahun. Maksudnya saya dapat pergi haji ketika berumur 95 tahun?

Nampak gaya macam peluang tipis nak pergi haji kalau tunggu giliran. Persoalannya, benarkah mustahil untuk kita pergi haji sebelum giliran yang diberikan?

Seorang pengguna FB telah menulis dalam akaun FBnya tips bagaimana dapat pergi haji lebih awal daripada tahun giliran yang sebenarnya.

TIPS PERGI HAJI DI USIA MUDA.

Tahukah anda? Kalau anda baru mendaftar haji dalam masa terdekat ini, giliran anda menunaikan Haji adalah pada tahun 2100 ke atas? (Diberitahu dalam kursus Haji Perdana baru-baru ini.) Sanggup anda menunggu sepanjang tempoh itu?

Jangan risau. Itu cuma anggaran tahun. Tak mustahil boleh dipercepatkan lagi dengan izin Allah. Di sini saya nak kongsikan beberapa langkah yang boleh kita usaha demi mendapatkan giliran haji ketika usia muda atau sekurang-kurangnya untuk “lajukan” giliran kita. Cara-cara ni semuanya inshaAllah boleh dilakukan oleh anda semua. Saya tulis ringkas dalam bentuk point sahaja ya, supaya lebih jelas dan mudah difahamkan. Ada 4 langkah semuanya;

sajidah

1) Buka akaun Tabung Haji.

2) Daftar Haji. Untuk mendaftar, anda perlu ada sekurang-kurangnya RM1300 di dalam akaun Tabung Haji. Kemudian anda akan diberi jangkaan tahun berapa anda bakal menunaikan haji. Lokasi untuk mendaftar: Di mana-mana cawangan TH, laman web TH, Cawangan Uniteller Bank Islam dan Bank Rakyat, ATM / CDM Maybank, atau ATM BIMB

3) Kumpulkan duit sekurang-kurangnya RM10k. Mungkin part ni kita akan rasa susah sedikit. Tapi kalau kita memang betul-betul bersungguh nak capai RM10k tu, inshaAllah tempoh menunggu tu tidak lama jika kita konsisten menabung. (Contoh cara menabung akan diberitahu di akhir artikel).

4)            a) Bila duit dalam akaun anda dah cukup RM10k, anda dah boleh mula buat rayuan. Kalau tak cukup RM10k pun sebenarnya boleh merayu, tapi kebiasaannya pihak Tabung Haji akan melihat adakah wang kita sudah mencukupi untuk membayar pembiayaan haji. Dikhuatiri jika rayuan diluluskan, tiba-tiba duit belum cukup, jadi tawaran perlu ditolak dan perlu diganti dengan orang baru. Jadi sebaiknya anda cukupkan dahulu RM10k tersebut di dalam akaun anda.

  1. b) Setiap tahun, Tabung Haji akan membuka kaunter rayuan Haji. Anda perlu alert bilakah tarikh kaunter ini dibuka. Ia tidak dibuka sepanjang tahun. Ketika inilah ramai orang akan mula menulis surat rayuan dan menyatakan sebab-sebab kukuh mengapa pihak Tabung Haji perlu meluluskan rayuan mereka. (untuk surat rayuan ini, cubalah beri alasan dan sebab yang kuat mengapa pihak Tabung Haji perlu meluluskan rayuan anda).
  2. c) Kalau anda nak tahu, untuk Haji tahun ini tahun 2016, ada sekitar 2500 orang sekitar Lembah Klang yang dijadualkan akan menunaikan haji, namun selepas ujian pemeriksaan kesihatan, 60% tidak lulus (atas faktor kesihatan) dan tidak dapat meneruskan proses seterusnya untuk menunaikan haji. Bermakna, ada banyak kuota baru yang kini kosong! Itu baru cerita di Lembah Klang, pastinya setiap negeri setiap daerah akan ada kuota kosong yang perlu diganti dengan orang lain. Mungkinkah anda orangnya? Tak mustahil. 🙂
  3. d) Ada lagi kuota kosong pada setiap tahun akibat kematian. Iaitu apabila calon haji itu meninggal sebelum sempat menunaikan haji pada tahun tersebut. Jika yang meninggal itu lelaki, dan dia pada asalnya mahu menunaikan haji dengan isterinya, bermakna kuota isterinya juga perlu diganti dengan orang lain. Kerana wanita yang kematian suami, di dalam tempoh iddah, tidak boleh menunaikan ibadah haji.
  4. e) Nak lagi kuota kosong? Yang ini mungkin tidak terlalu banyak, tetapi biasanya tetap ada, iaitu wanita yang hamil sebelum berangkat menunaikan haji. Jika dia sepatutnya menunaikan haji pada tahun sekian-sekian, tetapi ditakdirkan dia hamil sebelum berangkat, maka pihak Tabung Haji tidak akan membenarkannya menunaikan haji. Jadi akan ada lagi kuota kosong untuk anda.

Jadi jelaslah di sini bahawa sebenarnya ada sangat banyak peluang untuk anda mendapatkan kuota haji dan tidak perlu menunggu giliran tahun yang asalnya ditetapkan oleh pihak Tabung Haji untuk anda. Boleh jadi giliran anda pada asalnya ialah tahun 2048, tapi pada tahun 2018 anda sudah berjaya mendapatkan giliran setelah membuat rayuan. Tidak mustahil, dengan izin Allah.

Tentang bilakah tahun yang anda akan dapat tu, ia bergantung kepada Allah, Allah melihat usaha kita, dan percayalah, Allah tidak akan mensia-siakan setiap usaha hambaNya. Namun jika giliran itu tetap juga tidak datang seawal yang anda harapkan, usahlah kecewa, teruskan berusaha, teruskan membuat rayuan SETIAP TAHUN dan yang pasti, berdoalah di sepertiga malam tentang hasrat anda untuk mengunjungi rumahNya, buktikan anda betul-betul mahu ke sana.

Ibadah haji bukan milik orang kaya. Ia milik semua. Ada orang kaya yang tidak dapat pergi kerana masalah kesihatan, ada orang yang kurang kaya tapi dapat juga akhirnya menunaikan haji kerana gigih menabung serta tidak henti berdoa. Allah yang berhak pilih siapakah tetamuNya, maka buktikanlah kepada Dia bahawa anda sungguh-sungguh mahu ke sana dengan segera, ketika umur masih muda dan jasad masih kuat.

Nota cara menabung secara ringkas:

1) Untuk menabung dalam tempoh 8 tahun: RM25 seminggu atau sehari RM3.60 sahaja. (Setahun ada lebih kurang 52 minggu. Setahun= RM25 x 52 minggu = RM1300. RM1300 x 8 tahun = RM10400). Atau, nak lagi cepat?

2) Untuk menabung dalam tempoh 4 tahun: RM50 seminggu atau sehari RM7.14 sahaja. (Setahun ada lebih kurang 52 minggu. Setahun= RM50 x 52 minggu = RM2600. RM2600 x 4 tahun = RM10400).

Kesimpulannya kalau sekarang umur anda masih di awal 20-an, tak mustahil sebelum umur 30 anda sudah boleh menunaikan haji, atau selewat-lewatnya sebelum anda mencecah 40 tahun, inshaAllah fizikal masih sihat ketika itu.

P/s: Atau nak cara lebih cepat untuk dapat kuota haji, kahwinlah dengan orang yang giliran hajinya tidak lama lagi. 😉 Jika suami sahaja yang mendapat tawaran, isteri boleh buat rayuan dan kebiasaannya pihak Tabung Haji akan luluskan permohonan tersebut tapi pastikan RM10k tersedia di dalam akaun Tabung Haji. Dan untuk kes isteri (yang berumur 44 tahun ke bawah) yang mendapat tawaran haji, suami tak perlu risau kerana secara automatik suami akan dapat pergi bersama isteri kerana si isteri wajib ada mahram.

Silakan share untuk manfaat bersama atau sebagai rujukan anda pada masa hadapan.

[Edited: Tambahan tips dari saudara Syafiq Kamil. –> Saya berminat untuk tambah info sikit. Bagi yang nak daftar haji, tapi belum cukup wang permulaan sebanyak RM1300, anda hanya perlu print penyata KWSP anda yang terkini dan bawa bersama ketika mendaftar di kaunter TH. Buka akaun TH cuma bayar RM10, manakala daftar haji pula PERCUMA (asalkan ada penyata KWSP). Yang penting daftar siap2, insyaAllah rezeki akan datang kemudian. Dah cuba, memang senang. Pihak TH juga minta war-warkan perkara ini. Terima kasih.]

Sumber: https://www.facebook.com/norsajidahzulkafli/posts/987407738038465

 

BAGAIMANA MAHU BUAT RAYUAN PERGI HAJI?

Untuk permohonan rayuan haji, sila kemukakan surat rayuan dalam format surat rasmi yang lengkap bertandatangan kepada:

 

Bahagian Operasi Domestik,

Lembaga Tabung Haji,

Lantai 30,

Bangunan Ibu Pejabat TH,

201 Jalan Tun Razak,

50732 Kuala Lumpur.

 

Isi kandungan surat rayuan:

 

  1. Nama penuh
  2. Nombor akaun TH

iii. Nombor MyKad

  1. Tujuan rayuan
  2. Tandatangan

 

Bakal Haji juga boleh melampirkan dokumen berkaitan sebagai sokongan kepada rayuan tersebut.

Contoh Surat Rasmi Rayuan Haji 1437H.

 

Rogayah binti Mokhtar

Lot 1234, Jalan Sinar

Kampung Harapan

84000 Muar

Johor

18 Disember 2015

 

Kepada,

Bahagian Operasi Domestik,

Lembaga Tabung Haji,

Lantai 30,

Bangunan Ibu Pejabat TH,

201 Jalan Tun Razak,

50732 Kuala Lumpur.

 

Tuan/Puan,

 

RAYUAN UNTUK MENDAPAT TEMPAT MENUNAIKAN HAJI PADA MUSIM 1437H/2016M

NAMA PENUH: ROGAYAH BINTI MOKHTAR

  1. KAD PENGENALAN: 450101-01-0400

No AKAUN TH: 12345678

_____________________________________________________________________________

Perkara di atas adalah dirujuk.

Saya memohon jasa baik dan budi bicara yang ikhlas daripada pihak tabung Haji agar dapat menawarkan tempat kepada saya untuk menunaikan Haji pada tahun 1437H atau 2016 Masihi.

Saya memohon dipercepatkan kerana usia yang telah lanjut (70 tahun) dan saya telah 5 kali menjalani Kursus Haji tetapi masih dalam senarai menunggu. Simpanan saya juga telah mencukupi untuk menunaikan haji dalam waktu terdekat ini.

Semoga pihak tabung haji dapat menunaikan rayuan saya yang tersebut di atas.

Sekian, terima kasih.

 

Yang Mengharap,

 

(ROGAYAH BINTI MOKHTAR)

No K/P: 450101-01-0400

Surat rasmi rayuan tersebut boleh dihantar ke Tabung Haji Contact Center (THCC) melalui:

 

  1. e-mel – th-info@lth.gov.my,
  2. faks 03-77284959, atau

iii. menghantar surat rayuan haji ke cawangan TH berhampiran.

 

Sekiranya ada sebarang pertanyaan lanjut, sila hubungi Tabung Haji Contact Center (THCC) di talian 03-62071919 – THCC

Sumber: http://www.aynorablogs.com/2015/12/permohonan-rayuan-haji-musim-1437h-2016m.html#ixzz4IQhEKwZy

Hukum-Hakam Korban

harga-lembu-korban

Dalil-dalil pensyariatan

Firman Allah:

فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ (2(

Dirikanlah solat dan sembelihlah korban. [Al-Kautsar : 2]

لَنْ يَنَالَ اللَّهَ لُحُومُهَا وَلَا دِمَاؤُهَا وَلَكِنْ يَنَالُهُ التَّقْوَى مِنْكُمْ كَذَلِكَ سَخَّرَهَا لَكُمْ لِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَبَشِّرِ الْمُحْسِنِينَ

Daging-daging dan darahnya itu sekali-kali tidak dapat mencapai [keredhaan] Allah, tetapi ketakwaan daripada kamulah yang dapat mencapainya. Demikianlah Allah telah menundukkannya untuk kamu supaya kamu mengagungkan Allah terhadap hidayah-Nya kepada kamu. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang berbuat baik. [al-Haj : 37] Read more

Amalan Di Bulan Zulhijjah

kaabah

Kelebihan Sepuluh Hari Awal Bulan Zulhijjah

Pahala lebih besar daripada jihad

عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ، عَنِ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم أَنَّهُ قَالَ ‏”‏ مَا الْعَمَلُ فِي أَيَّامِ الْعَشْرِ أَفْضَلَ مِنَ الْعَمَلِ فِي هَذِهِ ‏”‏‏.‏ قَالُوا وَلاَ الْجِهَادُ قَالَ ‏”‏ وَلاَ الْجِهَادُ، إِلاَّ رَجُلٌ خَرَجَ يُخَاطِرُ بِنَفْسِهِ وَمَالِهِ فَلَمْ يَرْجِعْ بِشَىْءٍ ‏”‏‏.‏

Daripada Ibnu ‘Abbas radiallahu ‘anhuma, Nabi sallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda: Tiada amalan yang dilakukan pada hari lain yang lebih afdhal daripada amalan pada 10 hari ini. Para sahabat bertanya: Tidak juga jihad? Baginda menjawab: Tidak juga jihad, kecuali jika seseorang keluar dengan nyawa dan hartanya dan tidak kembali lagi. [Sahih al-Bukhari, Kitab al-Eid, hadis no: 969]. Read more

Ada Apa Dengan Nisfu Sya’ban?

Oleh Mohd Masri Mohd Ramli

Assalamualikum WBT. Bulan sya’ban dah nak sampai pertengahannya.

Apa ada dengan pertengahan sya’ban? Apa ada dengan nisfu sya’ban?

“Allah melihat kepada hamba-hambaNya pada malam nisfu Syaaban, maka Dia ampuni semua hamba-hambaNya kecuali musyrik (orang yang syirik) dan yang bermusuh (orang benci membenci) (Riwayat Ibn Hibban, al-Bazzar dan lain-lain). Al-Albani mensahihkan hadith ini dalam Silsilah al-Ahadith al-Sahihah. (jilid 3, .m.s. 135, cetakan: Maktabah al-Ma`arf, Riyadh)

  Read more

Sya’ban: Persediaan Menuju Ramadhan

sya'ban

Usamah Bin Zaid Radiallahu ‘anhu berkata:

قُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ لَمْ أَرَكَ تَصُومُ شَهْرًا مِنَ الشُّهُورِ مَا تَصُومُ مِنْ شَعْبَانَ ‏.‏ قَالَ ‏ “‏ ذَلِكَ شَهْرٌ يَغْفُلُ النَّاسُ عَنْهُ بَيْنَ رَجَبٍ وَرَمَضَانَ وَهُوَ شَهْرٌ تُرْفَعُ فِيهِ الأَعْمَالُ إِلَى رَبِّ الْعَالَمِينَ فَأُحِبُّ أَنْ يُرْفَعَ عَمَلِي وَأَنَا صَائِمٌ ‏”‏ ‏.‏

Aku pernah bertanya kepada Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam: Ya Rasulullah, aku tidak pernah melihat engkau berpuasa pada bulan-bulan lain sebagaimana (kerapnya) engkau berpuasa di bulan Sya’ban. Baginda Sallallahu ‘alaihi wasallam menjawab: Bulan tersebut merupakan waktu manusia lalai iaitu antara Rejab dan Ramadhan. Ia merupakan bulan yang mana pada bulan tersebut amalan diangkat kepada Allah. Aku suka amalan aku diangkat ketika aku berpuasa. [Sunan an-Nasaie, Kitab al-Siyam, Bab Saumin Nabiy, hadis no: 2357. Shaikh Al-Albani menyatakan ia hadis hasan, Sahih an-Nasaie]. Read more

Berkahwinlah dan Mudahkanlah Urusan Perkahwinan

lifewife
﴿ وَأَنْكِحُوا الْأَيَامَى مِنْكُمْ وَالصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ إِنْ يَكُونُوا فُقَرَاءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ (32) ﴾
Dan kahwinkanlah orang-orang yang sendirian di kalangan kamu, dan orang-orang yang layak [berkahwin] daripada hamba-hamba sahayamu yang lelaki dan hamba-hamba sahayamu yang perempuan. Jika mereka miskin Allah akan mengkayakan mereka dengan kurniaanNya. Dan Allah Maha luas [pemberian-Nya] lagi Maha Mengetahui. (32)
 ﴿ وَلْيَسْتَعْفِفِ الَّذِينَ لَا يَجِدُونَ نِكَاحًا حَتَّى يُغْنِيَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَالَّذِينَ يَبْتَغُونَ الْكِتَابَ مِمَّا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ فَكَاتِبُوهُمْ إِنْ عَلِمْتُمْ فِيهِمْ خَيْرًا وَآتُوهُمْ مِنْ مَالِ اللَّهِ الَّذِي آتَاكُمْ وَلَا تُكْرِهُوا فَتَيَاتِكُمْ عَلَى الْبِغَاءِ إِنْ أَرَدْنَ تَحَصُّنًا لِتَبْتَغُوا عَرَضَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَمَنْ يُكْرِهْهُنَّ فَإِنَّ اللَّهَ مِنْ بَعْدِ إِكْرَاهِهِنَّ غَفُورٌ رَحِيمٌ (33 (﴾
Dan orang-orang yang tidak mampu berkahwin hendaklah menjaga kesucian [diri]nya, sehingga Allah mengkayakan mereka dengan kurniaanNya. Dan hamba-hamba yang kamu miliki yang mahukan perjanjian (agar mereka dibebaskan), hendaklah kamu buat perjanjian dengan mereka, jika kamu mengetahui ada kebaikan pada mereka, dan berikanlah kepada mereka sebahagian daripada harta Allah yang dikurniakan-Nya kepadamu. Dan janganlah kamu paksa hamba-hamba wanitamu untuk melakukan pelacuran, sedang mereka sendiri mahukan kesucian, kerana kamu hendak mencari keuntungan duniawi. Dan barangsiapa yang memaksa mereka, maka sesungguhnya Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang [kepada mereka] sesudah mereka dipaksa [itu] . (33) [an-Nur 24 : 32-33]
Gesaan Untuk Berkahwin Read more

The Birth-Date of the Prophet and the History of the Mawlid

yasirqadhi

Dr. Yasir Qadhi

It is a commonly held belief that the birth-date of the Prophet ṣallallāhu 'alayhi wa sallam (peace and blessings of Allāh be upon him) is the 12th of Rabīʿ al-Awwal, in the ‘Year of the Elephant’, which is the year that the Abyssinian Emperor Abraha attacked the Kaʿbah with an army of elephants. However, most Muslims are unaware that there has always been great controversy over the precise date of the Prophet’s salla Allahu alayhi wa sallam birth, and it is quite possible that the 12th of Rabīʿ al-Awwal is not in fact the strongest opinion on the matter. Read more

« Older Entries